domingo, 26 de abril de 2015

Educació emocional

Primer de tot vull fer unes diferenciacions entre intel•ligència emocional, competències emocionals i educació emocional:

- La intel•ligència emocional és la capacitat per identificar les pròpies emocions i les dels altres, usar-les per facilitar el pensament, comprendre la complexitat de les emocions i regular-les de manera apropiada (Bisquerra, 2000).

- Les competències emocionals són “la capacitat per gestionar de manera adient un conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessàries per prendre consciència, comprendre, expressar i regular apropiadament els fenòmens emocionals i afectius”. Una anàlisi més detallada de les competències emocionals permet identificar la consciència emocional, la regulació emocional, l’autonomia emocional, la sociabilitat i les habilitats de vida per al benestar (Bisquerra, 2009).

- L’educació emocional es defineix com un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals com element essencial del desenvolupament humà, a fi i efecte de capacitar-lo per a la vida i amb la finalitat d’augmentar el benestar personal i social (Bisquerra, 2000)


Ja que serà a partir d’elles que treballaré per tal de desenvolupar les habilitats emocionals les quals afavoriran la competència de aprendre a aprendre i les habilitats socials.

Aquest nens tenen molts problemes emocionals, els quals els estan perjudicar en el seu desenvolupament acadèmic arribant a que es produeixi un gran fracàs escolar. S’ha de treballar les emocions de tal forma que es pugui arribar a aconseguir que els nens desenvolupin les emocions positives ja que seran les que afavoriran una ràpida recuperació de l’activitat que normalment fan després d’haver patit una emociona negativa ( fet molt comú en el cas de quasi tots els nens i joves que assisteixen al centre. Però també permeten una pensament flexible el qual possibilita un millor enteniment de les situacions complexes i afavoreix el distanciament emocional en el moment en que es produeix un esdeveniment negatiu i estressant.

Un des objectius important és aprendre a identificar i expressar emocions i sentiment però per aconseguir-ho el nen/a i els joves han de:
• Prendre consciència de les pròpies emocions: han de reconèixer les emocions en el moment en que se li presenten.
• Aprendre a controlar les emocions: per això han d’acceptar que estan experimentant unes emocions.
• Reconèixer les emocions en els altres: l’aconseguirà a partir del moment en que reconegui les seves emocions i les sàpiga expressar de forma adequada.
• Aprendre a controlar les relacions amb els altres: que aprengui a ser intel•ligent amb les seves emocions i que sàpiga aplicar aquesta intel•ligència a les diferents situacions de la vida diària.


Bibliografia:

Bisquerra, R. ( 2000) tret de: http://www.rafaelbisquerra.com/es/inteligencia-emocional.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario