lunes, 6 de abril de 2015

Conèixer als alumnes

Per què pugui conèixer als nens i joves he de fer una avaluació, en la qual utilitzaré diferents tècniques d’avaluació; per d’aquesta manera detectar els diferents problemes que presenten i a partir d’ella poder dissenyar diferents estratègies per a la seva solució i així poder disminuir en gran manera el fracàs escolar.

Segons Tenbrink (1981): Avaluació és el procés d'obtenció d'informació i del seu ús per formular judicis que a la vegada s'utilitzaran per prendre decisions. Això significa que l'avaluació és una acció que no solament recull informació rellevant per mesurar els resultats, sinó que a més: fa un anàlisi i valoració de que es va aconseguits, es fa una reflexió sobre la manera en què es desenvolupen els processos que es van construint, es ajuda a conèixer les causes que estan facilitant o dificultant aquests processos, ens ajuda a detectar les seves necessitats; i poder construir un pla de treball acorda a aquestes necessitats i la cerca d'estratègies que ajudin a millorar-los, per aconseguir el màxim desenvolupament personal i social.

Els objectius que em vaig proposar amb aquests proves d’avaluació són:
• Detectar les característiques que tenen els nens en començar el pla d’intervenció.
• Saber les dificultats d'aprenentatge que tenen i quines les seves mancances.
• Conèixer les peculiaritats d'aquests nens i d'aquesta manera adequar el pla.
• Saber què és el que els nens coneixen i sabem fer, amb quines ajudes
millora, com recull i processa la informació que li donem, quant temps és capaç de romandre centrat en una tasca, en quines condicions aprèn millor, quins interessos i motivacions té davant l'aprenentatge...
• Informar als pares i mares sobre el situació inicial dels seus fills/as per implicar a la família en el procés educatiu.
. A més d’aquesta informació també és important extreure informació sobre el seu entorn: aspectes que afavoreixen o dificulten el procés d'ensenyament-aprenentatge en el context familiar i l'entorn social més proper: casa, barri,...

Per desenvolupar els objectius que he marcat en l’avaluació utilitzaré les tècniques d’avaluació de :
• L’entrevista
• L’observació
• Avaluació inicial
• Anàlisis dels documents que hi ha al centre

L'entrevista:

Si tal com assenyalava Freire (1998), el diàleg és la forma de relació humana i social, i el mitjà de transformació de l'ésser humà i del món. I, encara que totes les parts implicades en el diàleg no siguin necessàriament iguals en autoritat, això no ha d'impedir que existeixi una certa simetria, perquè cada persona té alguna cosa a aprendre de l'altra i alguna cosa que ensenyar. Podem considerar que l’entrevista és un bona tècnica per recopilar informació sobre el que ens interessa.
Aquesta tècnica consisteix a preparar amb antelació algunes preguntes claus sobre tot el que necessiten conèixer i tota la informació que té interès per a l’elaboració del pla de treball. En l’entrevista es deixa llibertat perquè l’entrevistat pugui ampliar la seva contestació relacionada amb la pregunta.
Durant la mateixa és convenient mostrar-se amistós, tranquil i pacient.

L'observació:
És una tècnica bàsica de recollida d'informació perquè les dades s'obtenen directament del comportament del nen/nena. L’ideal és realitzar-la en situacions diverses per comprovar el desenvolupament de la persona en diferents contextos ex: en la posada en pràctica de procediments; en les relacions amb els seus companys; en enfrontar-se a una tasca nova, en ambients menys estructurats com a excursions, esbarjos,...
En el meu cas l’observació la vaig fer el semestre passat i continuo, però solament la puc fer en el centre, per tant en una situació.

Durant el període d’observació he utilitzat un registre (graelles) per registrar l'observat

L'avaluació inicial de coneixements:
És la valoració dels coneixements previs per seguir amb els procés d'ensenyament-aprenentatge amb objectius i continguts reals. Tractarem de conèixer els tres tipus de continguts ( matemàtiques i les dues llengües) contant amb els criteris d'avaluació que responen a les competències bàsiques de cada àrea que s'estableix al currículum. A través d’ella obtindre el major coneixement dels nens per ajustar les activitats que desenvoluparé en el pla de treball.

En el cas d’aquest pla de treball la funció que té és la de definir els coneixements previs que tenen els nens, les seves competències pel que fa al currículum i les seves necessitats.

Aquesta avaluació em servirà com a referència per contrastar els avanços obtinguts al llarg de la intervenció .

No hay comentarios:

Publicar un comentario